Wednesday, February 01, 2006

2. Ympäristöstä ymmällään?

Valitsin tarkasteltavaksi markkinointiympäristöksi Sony Corporationin markkinointiympäristön. Sony on erittäin tunnettu yritys, jonka toiminta on maailmanlaajuista. Tästä johtuen koko maailman talous vaikuttaa Sonyn yritystoimintaan. Suhdannevaihtelut vaikuttavat kansainväliseen Sony Corporationiin huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi johonkin vain Suomessa toimivaan yritykseen.

Kansainvälisyydestään johtuen Sony kohtaa erilaista julkista valtaa. Joissain maissa esimerkiksi markkinointia on rajoitettu laissa. Verot vaikuttavat eri tavoin eri maissa Sonyn toimintaan. Työvoimaa on joissain maissa enemmän ja se voi olla halvempaa kuin toisissa. Sonyn kannattavuuden kannalta järkevintä olisi tietenkin sijoittaa toiminta maihin, joissa veroja joutuu maksamaan vähiten ja halpaa työvoimaa on paljon. Tämä ei kuitenkaan käytännössä ole mahdollista.

Nykyisin ympäristökysymykset ovat myös tärkeä osa yrityksen toimintaan vaikuttavaa julkista valtaa. Sony painottaa Internet-sivuillaan omaa vastuutaan ympäristöstä toteamalla, että maailmanlaajuisen toimintaan liittyy maailmanlaajuinen vastuu ympäristöstä. Sonylla on oma ympäristöohjelmansa, jonka avulla se vähentää kaikkien tekojensa egologisia vaikutuksia. Lisäksi Sony käyttää niin tuotteissaan kuin niiden pakkausissaankin ympäristöä suojelevia materiaaleja.

Teknologia on Sonylle tietenkin tärkeä asia, sillä se on koko yrityksen toiminnan pohjana ja perusteena. Sony edistää toiminnallaan teknologian kehitystä. Toisaalta teknologian kehitys edistää Sonyn toimintaa, sillä sitä kautta Sony saa uusia mahdollisuuksia muun muassa tuotekehittelyyn ja uutuuksien markkinoimiseen. Lisäksi sähköinen liiketoiminta helpottaa ja edistää Sonyn myyntityötä.

Sony kohtaa makroympäristössään talouden, julkisen vallan ja teknologian lisäksi monia erilaisia kulttuureja ja väestöjä. Tämä asettaa suuren haasteen Sonyn markkinoinnille varsinkin segmentoinnin kannalta. Jokaiselle kulttuurille ja siihen kuuluvalle väestölle tulisi muodostaa omanlainen tapa markkinoida Sonyn tuotteita.

Mikroympäristö koostuu kysynnästä, kilpailusta ja muista ulkoisista sidosryhmistä. Sonyn tuotteiden kysyntään vaikuttavat niin ostajista, yrityksistä kuin yhteiskunnastakin johtuvat tekijät. Ostajista johtuvia tekijöitä ovat ostajien määrä, tarpeet, tulot, tuotteen käyttö ja elämäntyyli. Yrityksestä johtuvia tekijöitä ovat yritysten määrä, laatu, sijainti, kilpailukeinojen käyttö, imago ja kilpailutilanne. Yhteiskunnallisia tekijöitä ovat makroympäristöön kuuluvat talous, lainsäädäntö, politiikka ja kulttuuri.

Kilpailu elektroniikka-alalla on erittäin kovaa, joten Sonyllä on monia pahoja kilpailijoita. Sonyn suurimpia kilpailijoita ovat esimerkiksi Philips, Samsung, Universal ja Nokia. Sony on kuitenkin pärjännyt hyvin kilpailussa. Sen liikevaihto vuonna 2001 oli huikea, 14,9 miljardia euroa.

Muita ulkoisia sidosryhmiä ovat toimittajat ja alihankkijat sekä jakelutien välikädet ja muut yhteistyökumppanit. Myös media kuuluu muihin ulkoisiin sidosryhmiin. Muut ulkoiset sidosryhmät ovat erittäin tärkeitä Sonyn kaltaiselle yritykselle. Toimittajat välittävät Sonylle muun muassa tuotteiden valmistukseen tarvittavat laitteet ja alihankkijat välittävät Sonyn laitteissa tarvittavia osia. Jakelutien välikädet ovat niitä tukku- ja vähittäiskauppoja sekä kuljetus- ja varastointiliikkeitä, joiden kautta Sonyn tuotteet myydään ja jaetaan lopullisille asiakkaille. Media sen sijaan toimii Sonyn markkinointi- ja tiedottamiskanavana.

Sonyn sisäiseen markkinointiympäristöön kuuluvat Sonyn liikeidea, yrityskulttuuri, kohderyhmävalinta, markkinoinnin tavoitteet, markkinoinnin kilpailukeinot ja markkinointiorganisaatio. Sonyn liikeidea on todella laaja. Siihen kuuluvat muun muassa laadukkaiden elektroniikkalaitteiden valmistus ja myynti sekä levy-yhtiönä toimiminen. Sonyn yrityskulttuuri on erittäin kansainvälinen ja sisältää monia alakulttuureja. Myös Sonyn kohderyhmät ovat todella erilaisia.

Sonyn tavoitteena on kehittyä johtavaksi laajakaista-aikakauden yritykseksi massiivisen musiikki, elokuva, peli ja verkkoliiketoiminnan kautta. Markkinoinnissaan Sony käyttää hyväkseen laajaa jakeluverkostoaan ja lisäksi se markkinoi itse omaa brändiään.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home