Wednesday, February 01, 2006

3. Tällainen olen

Olen 19-vuotias poika Vantaalta. Olen ylioppilas ja opiskelen nyt datanomiksi Suomen Liikemiesten Kauppaopistossa. Perheeseeni kuuluvat minun lisäkseni vanhempani, isosiskoni sekä kaksi koiraa. Liikkumiseni tapahtuu pääasiassa pääkaupunkiseudulla, tosin ei Espoossa tietyistä syistä. Ostokseni teen yleensä Tikkurilasta tai Jumbosta.

En käy töissä, joten minun täytyy olla melko säästäväinen. Ostan yleensä vain sellaisia asioita, joita todella tarvitsen. Toisin sanoen täytän lähinnä vain Maslowin tarvehierarkian alimpien portaiden tarpeet. Rahan käytössäni ilmenee kuitenkin silloin tällöin korkeitakin kulutuspiikkejä.

Ympäristö vaikuttaa jonkin verran ostokäyttäytymiseeni, kuten ympärilläni olevat ihmisetkin. Kaveripiirini on melko monipuolinen, joten mitään selkeää ostokäyttäytymismallia ei sitä kautta ole syntynyt. Silti kavereitteni mielipiteet vaikuttavat aina jonkin verran ja joskus paljonkin ostoksiini.

Valitsin tuotteekseni Sonyn hifi kuulokkeet, jotka olen kytkenyt tietokoneesi ja jotka ovat itse asiassa päässäni tälläkin hetkellä. Käytän niitä päivittäin, kun kuuntelen musiikkia, pelaan tai katselen ohjelmia ja elokuvia koneella.

Ostin kyseiset kuulokkeet joulukuussa samaan aikaan kun ostin muitakin elektroniikkatuotteita. Kuulokkeiden osto sattui siis kulutuspiikin kohdalle. Halusin uudet, hyvät ja mukavat, kuulokkeet vanhojen tilalle (minulla on kahdet muutkin, toiset keräävät kaikki mahdolliset koirankarvat ja toiset eivät ilmeisesti ole tarkoitettu näin isopäiselle ihmiselle.)

Kuulokkeiden Ostotarve siis sijoittui tarvehierarkissa fysiologisiin ja jonkin verran itseni kehittämisen tarpeisiin. Kuulokkeet täyttävät myös tavallaan sosiaalisia tarpeita, sillä musiikin kuunteluni tai pelaamiseni ei häiritse muuta perhettä kun käytän kaiuttimien sijasta kuulokkeita.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home