Wednesday, February 01, 2006

4. Segmentointistrategia

Valitsin siis tuotteekseni Sonyn hifi kuulokkeet. Sonyllä on todella monia erilaisia tuotteita, joten sillä on myös monia segmenttejä. Kyseisten kuulokkeiden ostajat ovat kuitenkin todennäköisesti ihmisiä, jotka arvostavat tunnettuja merkkituotteita, laatua ja mukavuutta. Heidän mielestään tuote ei kumminkaan saa olla liian kallis, sillä silloin voi tulla kyseeseen halvemman merkin valinta eikä merkkituotteella, laadulla tai mukavuudella olekaan enää niin paljon merkitystä.

Ostamani kuulokkeet ovat melko massiiviset, joten todennäköisesti miehet ostavat niitä enemmän kuin naiset. En myöskään pystyisi kuvittelemaan kyseisiä kuulokkeita varhaiskeski-iän kriisistä kärsivän yli 30-vuotiaan tai pienipäisen alle 13-vuotiaan päähän, joten mahdollisten ostajien ikä on todennäköisesti jotain 13-30 vuoden väliltä.

Kuulokkeiden ostaja on yleensä ainakin kiinnostunut musiikista. Lisäksi hän saattaa olla kiinnostunut tietokoneista, tietokonepeleistä ja elokuvista, kuten minun tapauksessani. Toisaalta hän voi myös olla kiinnostunut kuulokkeiden rakenteesta, kuten Philipsin tuotevakoilijan tapauksessa.

Ostajalla on todennäköisesti myös jokin syy siihen, että hän ostaa kuulokkeet kaiuttimien sijaan. Tälläinen syy voi olla esimerkiksi kannettava soitin tai vaikkapa nukkuva anoppi. Kuulokkeiden avulla äänet myös kuulee tarkemmin, mikä on hyödyllistä esimerkiksi pelatessa tai musiikkia editoitaessa.

Kuulokkeiden ja edellä kuvatun ostajatyypin tuote/segmenttiparin lisäksi Sonyllä on muita vastaavanlaisia pareja, kuten esimerkiksi Sonyn levytyssopimus ja levytyssopimusta vailla olevat lahjakkaat ja itserakkaat artistit, BRAVIA-televisio ja värikästä, nykyaikaista ja isoa LCD-televisiota tarvitseva asiakas sekä digitaalinen still kamera ja ostaja, joka arvostaa laatua, tarkkaa kuvaa, merkkituotteita ja nykytekniikkaa.

Sonyn segmentointistrategia on todennäköisesti selektiivinen. Toisin sanoen Sonylla on monta asiakasryhmää, joille se kehittää erilaiset tuote- ja markkinointiratkaisut kunkin ominaispiirteiden mukaisesesti. Tämä arvio perustuu siihen, että Sony on iso yritys, jolla on varaa tyydyttää useiden erilaisten asiakasryhmien tarpeet ja toiveet kannattavasti. Lisäksi Sonyn laaja lajitelma ohjaavat Sonyn käyttämään kyseistä segmentointistrategiaa.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home