Wednesday, February 01, 2006

6. Näin minuun osutaan

Markkinointiviestinnän osa-alueet ovat mainonta, myyntityö, myynnin edistäminen sekä tiedotus- ja suhdetoiminta. Kuvailen nyt, miten Sonyn kuulokkeita koskeva markkinointiviestintä toimii ja osuu kohteeseensa, eli minuun.

Sony mainostaa kuulokkeitaan ilmeisesti vain jälleenmyyjille. Tämä mainonta on onnistunut, sillä kyseinen tuote löytyy monen jälleenmyyjän kuulokevalikoimasta. Se on onnistunut myös siinä suhteessa, ettei Sonylta ole ainakaan minulle tullut suoraan kyseisestä tuotteesta minkäänlaista mainosta.

Jälleenmyyjät sen sijaan ovat mainostaneet kyseistä tuotetta ainakin lehtimainoksissaan, tosin hyvin vähän. Toisaalta voihan asia olla niinkin, että mainokset eivät ole sattuneet kohdalleni. Jos asia on näin, jälleenmyyjät ovat epäonnistuneet mainonnassaan.

Minuun osutaan parhaiten tv- ja radiomainoksilla. Vaikka liikkuva kuva ja ääni ovatkin parhaita keinoja tavoittaa minut, myös lehtimainoksilla onnistuvat joskus siinä. Tätä tapahtuu silloin, kun todella tarvitsen jotain tiettyä asiaa ja haluan vertailla vaihtoehtoja. Nykyisin vertailua tulee kuitenkin tehtyä ennemmin Internetin kuin mainoslehtien avulla.

Mainonnan tavoitteena on antaa tietoa, herättää kiinnostusta ja ostohalua, muokata asenteita ja tietenkin myydä. Myynti on myös henkilökohtaisessa myyntityössä tärkeä tavoite. Lisäksi sillä innostetaan ja autetaan myymään sekä varmistetaan tyytyväisyys. Henkilökohtaista myyntityötä tapahtuu todennäköisesti Sonyn edustajan ja jälleenmyyjien välillä tuote-esittelyiden ja asiakaskäyntien muodoissa. Lisäksi jälleenmyyjät palvelevat asiakkaita liikkeissään ja saattavat suositella juuri kyseisiä kuulokkeita. Minuun harvemmin osutaan henkilökohtaisella myyntityöllä, sillä katselen mieluummin tuotteita ilman myyjän avustusta.

Myynninedistämisessä eli SP:ssä tarkoituksena on motivoida jälleenmyyjiä myymään tuotetta, luoda tuotteesta mielikuvia ja kannustaa asiakkaita ostamaan tuote. Sonyn kuulokkeet ovat saattaneet esimerkiksi olla esillä joillain messuilla, josta jälleenmyyjä on bongannut tuotteen ja lisännyt sen oman liikkensä hyllylle. Toisaalta Sony on saattanut myös sponsoroida esimerkiksi jotain moninpeliklaania tarjoamalle heille sopimuksen, jossa luvataan pelaajille ilmaiset kuulokkeet, jos he lupaavat käyttää niitä jossain moninpeliturnauksessa. Myynninedistämisen keinoista minuun osuu parhaiten asiakaskilpailuilla, joihin satunnaisesti osallistun.

Tiedotus- ja suhdetoiminnan eli PR:n tavoitteena on tiedottaa, muokata asenteita, saada positiivista julkisuutta ja vahvistaa yrityskuvaa. Tätä toteutetaan järjestemällä tilaisuuksia, lähettämällä tiedotteita ja kutsuja tai antamalla lahjoja. Sonyn kuulokkeiden tapauksessa tällaista toimintaa on tuskin kuitenkaan harjoitettu, ehkä korkeintaan Sonyn laajamittaisemmassa tiedotus- ja suhdetoimintahankkeessa. Sonyn tiedotteet tavoittavat minut median välityksellä hyvin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home