Wednesday, February 01, 2006

7. Politikointia?

Ostin siis Sonyn kuulokkeet Prismasta. Niiden hinta oli 29,90 €, mikä oli mielestäni melko edullinen hinta tuotevalikoiman muihin tuotteisiin verrattuna, varsinkin kun tuote vielä oli melko uusi. Kuulokkeiden hinnat vaihtelevat nimittäin 15 eurosta jopa 250 euroon. Kun tähän vielä lisätään se, että merkkinä oli Sony, totesin kaupan kannattavaksi.

Hinnan perusteella joku (esim. minä ostaessani kuulokkeita) voisi ajatella, etteivät kuulokkeet ole laadukkaat. Kyseiset kuulokkeet ovat kuitenkin yllättävän hyvät. Oikeastaan vain niiden mukavuudessa oli pientä hienosäädön tarvetta ja senkin hienosäädön onnistuin pienellä virittämisellä tekemään.

Kaikesta tästä päätellen Sonyn kuulokkeiden tapauksessa hinnoittelupolitiikkana on käytetty penetraatiohinnoittelua eli markkinoilletunkeutumishinnoittelua. Tällä tarkoitetaan sitä, että markkinoille tuodaan alhaisella hinnalla tuote, jolla on paljon kilpailijoita ja joka ei eroa merkittävästi kilpailijoistaan. Näin raivataan tilaa markkinoilta uudelle tuotteelle ja saadaan asiakkaat ostamaan sitä nopeasti. Negatiivisina puolina penetraatiohinnoittelussa ovat alhaisemmat tuotot ja myöhemmän tuotteen hinnan nostamisen aiheuttamat ongelmat.

Kuulokkeiden alhainen hinnoittelu saattaa perustua toki myös suurten myyntimäärien tavoitteluun. Tätä politiikkaa kutsutaan volyymihinnoitteluksi. Joka tapauksessa halpaa hintaa käytettäessä on syytä miettiä sen vaikutuksista yrityksen imagoon. Esimerkiksi minulla oli Sonystä melko kalliin merkin mielikuva, mutta se muuttui jonkin verran tämän ostoksen jälkeen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home