Wednesday, February 01, 2006

9. Heijastuksia

Sisäisen markkinoinnin pääideana on se, että yrityksen työntekijät voivat vaikuttaa positiivisesti yrityksen toimintaan. Yrityksen sisäisessä markkinoinnissa panostetaan erityisesti asiakkaiden kanssa vuorovaikutuksessa olevan henkilöstön motivointiin ja osaamiseen. Sisäisen markkinoinnin toteustuskeinoja ovat tiedotus, koulutus, kannustaminen ja me-hengen luominen.

Onnistuneella sisäisellä markkinoinnilla Sonyn henkilöstö motivoituu, osaa työnsä ja viihtyy siinä. Tätä kautta Sony saa uusia ideoita esimerkiksi tuotekehitykseen tai yrityksen toiminnan kehittämiseen. Työssään viihtyvät työntekijät pysyvät myös samassa yrityksessä, joilloin uusia työntekijöitä ei tarvitse rekrytoida. Lisäksi motivoituneet työntekijät kuuntelevat asiakkaita ja välittävät sitä kautta tärkeää tietoa yrityksen johdolle. Tällöin työntekijät voivat vaikuttaa yrityksen toimintaan kertomalla johdolle, mitä asiakkaat tarvitsevat.

Näiden asioiden avulla Sonyn palvelun taso nousee. Parhaimmassa tapauksessa henkilöstön positiivinen henki välittyy myös asiakkaille. Myös Sonyn maine ja kannattavuus paranee, jolloin yrityksen kilpailukyky kohenee.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home