Wednesday, February 01, 2006

10. Suhteellista

Ostaessani Prismasta Sonyn kuulokkeet olen oikeastaan kahden yrityksen asiakas. Olen nimittäin sekä Prisman että Sonyn satunnaisasiakas. Tosin satunnaisuuksissa on eroa, sillä Prismassa käyn ehkä kerran kahdessa kuukaudessa kun taas Sonyn tuotteita ostan ehkä viiden vuoden välein.

Prisman asiakkuudessani seuraava askel olisi todennäköisesti S-etukortti, mutta itse en ole kovin kiinnostunut asiasta, eikä Prismakaan kovin innokkaasti sitä minulle markkinoi. Jos Prisma kuitenkin haluaisi markkinoida sitä minulle ja muille kortittomille, se voisi onnistua esimerkiksi siten, että kassat kysyessään etukortin olemassaolosta jakaa esitteitä jos korttia ei ole. Sonyn asiakkuudessani en näe mitään kehitysasteita, vaan suhde Sonyn ja minun välillä todennäköisesti jatkuu samanlaisena hamaan loppuun saakka.

Prisma saa uusia asiakkaita loistavan sijaintinsa ansiosta. Lisäksi kanta-asiakas edut ovat tärkeitä joidenkin asiakkaiden mielestä. Prisma mainostaa kohtuullisen paljon lehdissä, mutta melko vähän televisiossa.

Myös Sony saa uusia asiakkaita mainonnan avulla. Sonyn mainonta koostuu sekä jälleenmyyjien mainoksista että Sonyn omista mainoksista. Jälleenmyyjien mainoksissa keskitytään lähinnä tuotteiden mainostamiseen, kun taas Sonyn omissa mainoksissa tärkein asia on Sony-brändi. Uusimmassa mainoskampanjassaan Sony kuitenkin mainostaa sekä brändiään että uusinta tuotettaan. BRAVIA-television superpallomainos on mielestäni erittäin onnistunut tapaus. Se on "like no other", kuten mainoksessa sanotaan. Kyseisen mainoksen voit katsoa täältä. Sony saa uusia asiakkaita myös brändinsä ansiosta, sillä Sonylla on sen ansiosta tarvittaessa monia suosittelijoita.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home